Μενού

ΝΕΑ ΗΠΕΙΡΟΣ - Στράτος Κερσανίδης

2094 8

Ζώντας το καθημερινό αδιέξοδο

Στην Αθήνα πίσω από τις λαμπερές βιτρίνες της ευδαιμονίας. Σε μέρη κρυμμένα εκεί όπου ζουν άνθρωποι που αγωνίζονται να ζήσουν αντιμετωπίζοντας την χωρίς όρια οικονομική και ηθική κρίση μια κοινωνίας σε σήψη.Εκεί στις σκιές της μεγαλούπολης συζούν ο Φάνης και η Μαρία. Εκείνος κάνει διάφορες δουλειές, που τις περισσότερες φορές δεν είναι νόμιμες. Συνεργάζεται με τη Μίνα, που έχει ένα γραφείο πρόσληψης κομπάρσων -που είναι κυρίως νέες και όμορφες γυναίκες- και παράλληλα πουλά διάφορα κλοπιμαία αναζητώντας πάντα τη μεγάλη ευκαιρία που θα τον κάνει πλούσιο. Εκείνη ονειρεύεται να γίνει ηθοποιός αλλά μέχρι στιγμής έχει καταφέρει να προσληφθεί σε ένα escape room όπου υποδύεται… το πτώμα! Διαλυμένα όνειρα, κατεστραμμένες φιλοδοξίες σε έναν κόσμο που η κοινωνική καταξίωση συμβαδίζει με το χρήμα. Σε αυτόν το κόσμο της κομπίνας και της απάτης προσπαθούν να επιβιώσουν ο Φάνης και η Μαρία, έχοντας μόνον ο ένας την άλλη. Οι δυο τους παγιδευμένοι σε αυτό τον σκοτεινό, βρόμικο κόσμο ζουν έναν παθιασμένο και αδιέξοδο έρωτα, με συνεχείς εντάσεις μεταξύ τους.

Ο Παντελής Παγουλάτος σκηνοθετεί την ταινία «Νέα ήπειρος» και βυθίζει τους θεατές του στο σκοτεινό σύμπαν των ηρώων του, σε έναν άγνωστο παράλληλο κόσμο. Σε μια νέα, ανεξερεύνητη και, άρα, άγνωστη ήπειρο για τους περισσότερους. Με μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πλοκή και με έντονο σκηνοθετικό ρυθμό, ο Παγουλάτος μιλά για την ανθρώπινη τρυφερότητα που δοκιμάζεται από την ανάγκη της επιβίωσης, από την άγρια εκμετάλλευση των αδύνατων και, φυσικά, των γυναικών. Μιλά ακόμη για τις θρυμματισμένες σχέσεις που αδυνατούν να ξεπεράσουν τη δύσκολη συνθήκη μιας άθλιας καθημερινότητας στην οποία κυριαρχεί ο αγώνας για επιβίωση.

Οι ήρωες του Παγουλάτου είναι άνθρωποι που η μοίρα δεν τους φέρθηκε καλά κι αυτοί προσπαθούν με σπασμωδικές κινήσεις να κολυμπήσουν μέσα στις δυσκολίες, να επιπλεύσουν και να καταφέρουν να πιαστούν από κάπου για να μην πνιγούν. Απεγνωσμένοι και μόνοι βλέπουν το μέλλον μέσα από την ελπίδα που όμως, όλο κι απομακρύνεται. Ανήκουν στην κατηγορία των ανθρώπων που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα και το χειρότερο είναι, πως δεν ξέρουν τι να κάνουν για να σωθούν. Σε αυτούς τους ανθρώπους δίνει πρόσωπο και υπόσταση ο Παγουλάτος και ζητά από τους θεατές να τους κοιτάξουν κατάματα. Γιατί ακόμη και μέσα στις πιο άγριες καταστάσεις πάντα υπάρχουν ψήγματα ανθρωπιάς που αξίζει να επισημανθούν. Μόνο που πρώτα απ’ όλα πρέπει οι ίδιοι οι άνθρωποι να αγαπήσουν τους εαυτούς τους και να μην επιλκέξουν τη λύση της αυτοκαταστροφής.

Με εξαιρετικές ερμηνείες από το Χάρη Φραγκούλη (Φάνης), τη Μαρία Αρζόγλου (Μαρία) αλλά και την πάντοτε καταλυτική Θεοδώρα Τζήμου (Μίνα) καθώς και τους Όθωνα Μεταξά (ερμηνεύει τον Άρη, ιδιοκτήτη του escape room αλλά είναι και συνσεναριογράφος) και Νίκο Αντωνακόπουλο (Λουκάς), ο Παντελής Παγουλάτος δημιουργεί μια νουάρ ατμόσφαιρα όπου κυριαρχούν η απόγνωση και η ήττα.

Μια αξιοπρόσεκτη ταινία, δεύτερη μεγάλου μήκους του Παντελή Παγουλάτου μετά τα «Όνειρα γλυκά» (2002) που προβλήθηκε στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Εδώ να σημειώσουμε πως η πρώτη του εμφάνιση του Παγουλάτου ήταν το 1989 με τη μικρού μήκους ταινία «Όταν έχει πανσέληνο κανείς δεν κοιμάται» που κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας μυθοπλασίας στο φεστιβάλ της Δράμας. Ακολούθησαν δύο ταινίες μεσαίου μήκους «Φέτος δεν θα πάμε πουθενά» (1992) και «Ιωάννα σ’ αγαπώ» (1997) που αμφότερες κέρδισαν το 1ο βραβείο ποιότητας του ΥΠ.ΠΟ. ενώ βραβεύτηκαν και στο φεστιβάλ της Δράμας. 

Στράτος Κερσανίδης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kersanidis.wordpress.com

Smart Search Module