Μενού

ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΑΡΑ - Στράτος Κερσανίδης

Στον σκοτεινό κόσμο της Ντραγκέτα

Στα τέλη του 18ου αιώνα εξόριστα μέλη της σικελικής Κόζα Νόστρα, έφτασαν στην Καλαβρία. Εκεί αποφάσισαν να δημιουργήσουν κάτι νέο και πιο δυνατό που θα ξεπερνούσε τη μαφία της Σικελίας. Με το πέρασμα του χρόνου η νέα μαφιόζικη οργάνωση επέβαλε το δικό της νόμο στην περιοχή. Απαγωγές πλουσίων με απαίτηση λύτρων για την απελευθέρωσή τους και εμπόριο ναρκωτικών, κατέστησαν την Ντραγκέτα -όπως είναι το όνομα της οργάνωσης- πιο ισχυρή από σικελική Κόζα Νόστρα και τη ναπολιτάνικη Καμόρα. Λέγεται μάλιστα πως αυτή είναι που διακινεί το 80% της κοκαΐνης η οποία κυκλοφορεί στην Ευρώπη. Όμως η δράση της επεκτείνεται και άλλους τομείς εγκληματικής δραστηριότητας όπως λαθρεμπόριο χρυσού, τοκογλυφία, διακίνηση όπλων, διαχείριση αποβλήτων, διαδικτυακή απάτη, ξέπλυμα μαύρου χρήματος, ασφαλιστική απάτη, δωροδοκίες.

Οι ρίζες των εγκληματικών αυτών οργανώσεων είναι πολύ βαθιές στην κοινωνία της Νότιας, κυρίως, Ιταλίας. Ξεκινούν από τους απλούς ανθρώπους για να καταλήξουν σε υψηλόβαθμους παράγοντες, όπως πολιτικούς, δικαστικούς κ.λπ. Κι αυτό καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την εξάρθρωσή τους.

1644 8

Όπως είναι φυσικό μέσα σε όλη τη διακλάδωση και τις κάθε λογής συνδέσεις των εγκληματικών οργανώσεων με την κοινωνία, εμπλέκεται με τον άλλον ή τον άλλον τρόπο ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων. Οι οποίοι αποτελούν απλούς κρίκους σε μια αλυσίδα δραστηριοτήτων, χωρίς οι ίδιοι να έχουν άμεση σχέση με τα «μεγάλα κεφάλια». Ο Χονάς Καρπινιάνο, με την ταινία «Για την Κιάρα» (A Chiara), επιχειρεί μια τέτοια προσέγγιση του φαινομένου, δηλαδή από την πλευρά των καθημερινών ανθρώπων οι οποίοι βρέθηκαν μέσα στα πλοκάμια του εγκλήματος καθώς αυτός ήταν ο μοναδικός τρόπος για να επιβιώσουν.

Η 15χρονη Κιάρα Γκεράσιο, ζει με την οικογένειά της σε μικρή πόλη στην Καλαβρία. Μοιάζει ξένοιαστη κι ευτυχισμένη ανάμεσα στις αδελφές της, τη 18χρονη Τζούλια και τη μικρή Τζόρτζια και τους γονείς της, Κλαούντιο και Καρμέλα. Μάλιστα τα κορίτσια δείχνουν ιδιαίτερη αγάπη στον πατέρα τους Κλαούντιο, ο οποίος τις υπεραγαπά. Το δέσιμο της οικογένειας γίνεται ολοφάνερο κατά τη διάρκεια των 18ων γενεθλίων της Τζούλια ένα ευχάριστο γεγονός και η στενά δεμένη οικογένεια φαίνεται να το χαίρεται πολύ. Όμως την ίδια νύχτα όλα ανατρέπονται. Η Κιάρα ξυπνά και βλέπει τον πατέρα της φεύγει και τη μητέρα της να τον ξεπροβοδεί. Μετά από λίγο μια τρομερή έκρηξη αναστατώνει την περιοχή καθώς ανατινάζεται το αυτοκίνητο του Κλαούντιο, ο ίδιος όμως έχει φύγει. Από τη μέρα εκείνη η Κιάρα αρχίζει να ερευνά για να ανακαλύψει τι έχει γίνει αλλά και να βρει τον πατέρα της ο οποίος έχει εξαφανιστεί. Όταν ακούει στις ειδήσεις πως είναι καταζητούμενος ως συνεργάτης της Ντραγκέτα, η Κιάρα αναστατώνεται και συνεχίζει να ψάχνει. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να αποφασίσει για το μέλλον της. Θα ζήσει κάτω από την «προστασία» της Ντραγκέτα ή θα αναζητήσει άλλους δρόμους; Πολύ δύσκολη απόφαση για ένα 15χρονο κορίτσι!

1644 4

Πολύ εύστοχα και με αμεσότητα ο Χονάς Καρπινιάνο, φιλοτεχνεί το πορτρέτο ενηλικίωσης της 15χρονης Κιάρα. Κι ακόμη πιο εύστοχη είναι η τοποθέτηση του κοριτσιού στο συγκεκριμένο κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον το οποίο δείχνει ένα προκαθορισμένο μέλλον ενταγμένο εντός ενός συγκεκριμένου πλαισίου. Κι αυτό καλείται να αμφισβητήσει και να «σπάσει» η Κιάρα.

Ο Καρπινιάνο αποδεικνύεται εξαίρετος μαθητής της παράδοσης του ιταλικού σινεμά και ιδιαίτερα του ιταλικού νεορεαλισμού. Έντονοι χαρακτήρες και έντονες κοινωνικές αναφορές, οι οποίες παίζουν πρωταρχικό ρόλο στη διαμόρφωσή τους. Και ταυτόχρονα μια τολμηρή ματιά στη μάστιγα του οργανωμένου εγκλήματος που ταλανίζει την Ιταλία.

Η ταινία κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας στο 15ήμερο Σκηνοθετών του Φεστιβάλ των Καννών και στο Φεστιβάλ της Ζυρίχης. Αρκετά βραβεία έχει αποσπάσει η πρωταγωνίστρια Σουάμι Ρότολο, ανάμεσα στα οποία και το ιταλικό David di Donatello ενώ ανακηρύχθηκε Σταρ της Χρονιάς από το περιοδικό Βαριάετι (Veriety).

Στράτος Κερσανίδης
Το κείμενο δη
μοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kersanidis.wordpress.com

Smart Search Module