«Δεν θέλω να θυμάμαι». Μια φράση λακωνική που κρύβει μέσα της πόνο, σπαραγμό κι ανείπωτα. Μια φράση που αυτο-αναιρείται αστραπιαία, καθώς δίνει το έναυσμα για να ξετυλιχτεί το κουβάρι μιας συναρπαστικής ζωής. Μιας ζωής γεμάτης έμπνευση, δημιουργία, πάθη, λάθη, τραύματα και απώλειες, με το βλέμμα αδιάκοπα στραμμένο σε μια άνευ όρων ελευθερία. Μέσα από το σεναριακό εύρημα μιας επινοημένης τιμητικής βραδιάς (τοποθετημένης αόριστα κατά τα τέλη της δεκαετίας του ’60), όπου όλοι μεγάλοι του ελληνικού τραγουδιού της αποτείνουν φόρο τιμής, η Ευτυχία περιδιαβαίνει τις στιγμές που σημάδεψαν τη ζωή και το έργο της σπουδαίας Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου.
Έχοντας στο ενεργητικό της στίχους που έχουν καπαρώσει μια περίοπτη θέση στο διαχρονικό ελληνικό θυμικό, η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου υπήρξε μια φιγούρα πολυσχιδής και συναρπαστική, ξεπερνώντας κατά πολύ τα όρια μιας ταλαντούχας στιχουργού. Αδιαπραγμάτευτα λαϊκή και τολμηρά μοντέρνα την ίδια ακριβώς στιγμή, η Παπαγιαννοπούλου κατεδάφισε μια σειρά από ανδρικά στεγανά κι έζησε τη ζωή της με ασίγαστο πάθος, αντιμετωπίζοντας το χάρισμά της με ευλαβική προσήλωση αλλά και καθαρτική ευτέλεια.
Οι στίχοι της, κεφάτα πένθιμοι και στιβαροί, σαν γραπώματα της στιγμής που μετατρέπεται σε συμβολική αλήθεια, ένα σκέτο φτερό στον άνεμο. Αυτοσχέδια σημειώματα με μολυβάκι σε όποιο κομμάτι χαρτί βρισκόταν πρόχειρο εκεί γύρω, ανεπίσημα συγχωροχάρτια για την (αυτό)καταστροφική συμπεριφορά της, με τα οποία η Παπαγιαννοπούλου ξοφλούσε χρέη και θελήματα, τροφοδοτώντας το αθεράπευτο πάθος της για τα χαρτιά.
Η Ευτυχία, μια καλοζυγισμένη και εύρωστη ελληνική παραγωγή, απευθύνεται όχι ακριβώς σε ένα μαζικό (η λέξη έχει έναν υποδόριο αρνητικό χρωματισμό) αλλά σίγουρα σε ένα ευρύ κοινό. Κι η αλήθεια είναι ότι έχει όλα τα φόντα να το πετύχει, τηρώντας παράλληλα τον αμιγώς κινηματογραφικό πήχη σε αξιοπρεπή επίπεδα. Ο Άγγελος Φραντζής χειρίζεται επιδέξια την καταβύθιση στα σημαντικότερα κεφάλαια της ζωής της Ευτυχίας, αποφεύγοντας τους σκοπέλους μιας (υπερβολικά) καλογυαλισμένης βιογραφίας ή μιας στείρας γεγονοτικής καταγραφής. Ενσαρκωμένη σε νεαρή ηλικία από την Κάτια Γκουλιώνη, με την Καρυοφιλλιά Καραμπέτη να παίρνει τα ηνία σε προχωρημένη ηλικία, η Παπαγιαννοπούλου του Φραντζή είναι χειροπιαστός χαρακτήρας, καμωμένος από σάρκα και οστά, λόγια και πράξεις, φόβους και υπερβάσεις, και όχι κάποιο ξύλινο κατασκεύασμα ενός κούφιου φόρου τιμής.
Γιώργος Παπαδημητρίου
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα cinedogs.gr