Μενού

ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ - Γιάννης Ζουμπουλάκης

1821 5

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, ένα ντοκιμαντέρ για τον χορό δεν θα μπορούσε παρά να αφορά αποκλειστικά και μόνο όσους ασχολούνται μαζί του. Ομως σε αυτό ακριβώς το σημείο πετυχαίνει διάνα ο σκηνοθέτης της ταινίας «Διορθώσεις» Θοδωρής Σκριβάνος (που είναι μάλιστα η πρώτη μεγάλου μήκους δημιουργία του). Με παράδειγμα τον ίδιο μου τον εαυτό μπορώ με το χέρι στην καρδιά να πω ότι οι «Διορθώσεις» έχουν την δυνατότητα να κεντρίσουν την περιέργεια του καθενός.

Αλλά γιατί;

Διότι ο Σκριβάνος κινηματογραφεί και μάλιστα πολύ καλά, την στιγμή, το τώρα. Δόξα τω Θεώ, εδώ δεν θα βρούμε δεκάδες ειδικούς να κάνουν στομφώδεις, βαρετές αναλύσεις περί χορού και να μην τους καταλαβαίνει κανείς πέρα από τους ειδικούς. Για την ακρίβεια, δεν θα βρούμε κανέναν να μιλά κοιτάζοντας τον φακό του Σκριβάνου.

Τι θα δούμε;

Θα δούμε μόνο ωμή κινηματογράφηση. Εθνική Λυρική Σκηνή, πρόβες, πόνος, χαρά, λύπη, ενθουσιασμός, απογοήτευση, ομαδικότητα, εγωισμοί, πρησμένα δάχτυλα ποδιών, τρομακτικοι κάλοι, μοδίστρες, κλωστές, σιδερώστρες, πουέντ, συσκέψεις, πρακτικά προβλήματα, διλλήματα, λήψεις αποφάσεων, ο Κωνσταντίνος Ρήγος να συμβουλεύεται ή να διατάζει, ο Γιώργος Κουμεντάκης να ακούει με ψυχραιμία ζητήματα όπως το άθλιο δάπεδο της ΕΛΣ και να ηρεμεί τα πνεύματα, σκηνογράφοι, εκπαιδευτές, επιλογή έργων, ανταλλαγές ιστοριών ανάμεσα σε χορευτές, κορδόνια, καδρόνια.

Ζωντάνια.

Είναι σχεδόν ανακουφιστικό που δεν υπάρχει λέξη αφήγησης, θα μπορούσε στ’ αλήθεια να καταστρέφε την ομορφιά και την γνησιότητα της κινηματογραφικής «γύμνιας», θα ήταν ξένο σώμα στην ταινία. Τα πρόσωπα που βλέπουμε στην οθόνη φέρονται σαν να μην υπάρχει μπροστά τους κάμερα οπότε το αποτέλεσμα, και να ήθελε ο Σκριβάνος, δεν θα μπορούσε να είναι περισσότερο φυσικό.

Είτε το θέλησε είτε όχι, αυτός ο μάγκας σκηνοθέτης πέτυχε κάτι που θεωρητικά μοιάζει ακατόρθωτο σε ένα τέτοιο εγχείρημα: σασπένς. Ποτέ δεν θα φανταζόμουν ότι παρακολουθώντας ένα ντοκιμαντέρ για τον χορό θα ένιωθα αγωνία για το τι θα γίνει παρακάτω.

Όμως ένιωσα.

Γιάννης Ζουμπουλάκης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα tovima.gr

 

Smart Search Module