Μενού

ΔΥΟ ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΞΥΡΑΦΙΟΥ, ΟΙ - Στράτος Κερσανίδης

1804 2

Δύσκολες ερωτικές εξισώσεις

Μια παθιασμένη ερωτική ιστορία που μοιάζει με ρώσικη ρουλέτα. Σε μια τέτοια συνθήκη βρέθηκε η Σαρά, μια γυναίκα η οποία ζει ευτυχισμένη και ερωτευμένη όπως φαίνεται, με τον σύντροφό της τον Ζαν. Η σχέση τους βασισμένη στην αμοιβαία εμπιστοσύνη φαίνεται αδιατάρακτη μέχρι την ώρα που θα διαταραχτεί! Κι αυτό θα συμβεί όταν εμφανίζεται ο Φρανσουά, ένας παλιός φίλος του Ζαν με τον οποίο είχε απομακρυνθεί και του προτείνει να συνεργαστούν. Όμως ο Φρανσουά εκτός από παλιός φίλος του Ζαν ήταν και πρώην εραστής της Σαρά.

Παρόλα αυτά ο Ζαν δε διστάζει να συνεργαστεί με το παλιό του φίλο καθώς έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στη Σαρά, κάτι που το επιβεβαιώνει διαρκώς και η ίδια. Από το σημείο αυτό και μετά αρχίζει ένα παράξενο παιχνίδι ανάμεσα στους τρεις πρωταγωνιστές της ιστορίας με τη Σαρά να είναι ερωτευμένη με τον Ζαν αλλά ταυτόχρονα να νιώθει έντονη έλξη για τον Φρανσουά. Προσπαθώντας να παραμείνει «πιστή» ισορροπεί επικίνδυνα ανάμεσα στους δύο άνδρες αλλά φαίνεται πως η λεπτή ισορροπία δεν πρόκειται να κρατήσει για πολύ. Και ενώ οι δύο πρώην εραστές έρχονται πιο κοντά ο Ζαν προσπαθεί να καταλάβει, να κατανοήσει και να συγχωρέσει. Ο έρωτας και η φιλία συγκρούονται ενώ η Σαρά ζει το δικό της δράμα καθώς νιώθει διχασμένη ανάμεσα σε δύο άνδρες. Πως θα λυθεί αυτήν η δύσκολη ερωτική εξίσωση;

Πολύ εύστοχος ο τίτλος της ταινίας «Οι δυο όψεις του ξυραφιού» (Αvec Αmour et Αcharnement) που υπογράφει μια από τις πιο ταλαντούχες ευρωπαίες σκηνοθέτριες, η Κλερ Ντενί. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό στην εξέλιξή του ερωτικό δράμα, ένα φιλμ που όσο κλιμακώνεται η δράση μετατρέπεται σε ψυχολογικό θρίλερ. Καθώς οι ήρωες εμπλέκονται στη δίνη του ερωτικού πάθους, της προδοσίας και της απόγνωσης, ο ρόλος του θύματος εναλλάσσεται με εκείνον του θύτη. Ιδίως όσον αφορά την Σαρά, μια γυναίκα η οποία ζει το δικό της δράμα καθώς την ώρα που παρασύρεται από το πάθος ταυτόχρονα βυθίζεται στις ενοχές. Ο Ζαν από την πλευρά του δείχνει εμπιστοσύνη στην ερωμένη του και το φίλο του και νιώθει προδομένος και από τους δυο. Τέλος, ο Φρανσουά διεκδικεί τον έρωτα της πρώην του ενώ την ίδια ώρα αποζητά τη φιλία και τη συνεργασία του παλιού του φίλου.

Η Κλερ Ντενί ακολουθεί έναν έντονο αφηγηματικό ρυθμό, με σιωπές και κορυφώσεις κλιμακώνοντας την ένταση. Σε μια ταινία για το ερωτικό πάθος, την εμπιστοσύνη, τη φιλία. Χωρίς όμως να κατασκευάζει ενόχους και θύματα καθώς και οι τρεις πρωταγωνιστές είναι και ταυτόχρονα και τα δύο. Όπως λέει η σκηνοθέτρια,  «μoιχεία, προδοσία, όλο αυτό το συμβατικό “λεξιλόγιο” των αστών είναι εντελώς ξένο σε μένα. Η Σαρά δεν είναι ούτε θύμα, ούτε υποτακτική. Εγκαταλείπει τον εαυτό της για την επιθυμία της –αλλά όχι για κάποιον συγκεκριμένα, ούτε για τον τωρινό, ούτε για τον πρώην της (…) παίζει ένα επικίνδυνο παιχνίδι “κορώνα ή γράμματα”. Και δεν τη νοιάζει τόσο τι θα φέρει. Για εκείνη, η ζωή είναι μια περιπέτεια, ένα δίκοπο μαχαίρι».

Δύο μεγάλες, πολυδιάστατες ερμηνείες από τη Ζιλιέτ Μπινός (Σαρά) και τον Βενσάν Λιντόν (Ζαν) και ένα θαυμάσιο σάουντρακ από τους Tindersticks συμπληρώνουν την πολύ όμορφη αυτή ταινία που κέρδισε το βραβείο Σκηνοθεσίας στο 72ο Φεστιβάλ του Βερολίνου.

Στράτος Κερσανίδης
Το κείμενο δη
μοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kersanidis.wordpress.com

Smart Search Module