Μενού

ΑΡΚΟΥΔΕΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ - Παυλίνα Αγαλιανού

1809 2

Ο Παναχί υποδύεται έναν κινηματογραφιστή που προσπαθεί να σκηνοθετήσει μια ταινία στην Τουρκία, ο οποίος αναγκάζεται να παραμείνει σε ένα ιρανικό χωριό κοντά στα σύνορα. Ενώ οι ηθοποιοί του ερμηνεύουν τη δική τους ιστορία απόπειρας διαφυγής στην Ευρώπη, ο Παναχί βρίσκεται αντιμέτωπος με τη δυσπιστία και τις τοπικές παραδόσεις στο χωριό όπου διαμένει.

Ο Τζαφάρ Παναχί είναι ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια του σύγχρονου ιρανικού σινεμά. Φυλακισμένος από την ιρανική κυβέρνηση για τις ταινίες του και για τη συμπαράστασή του στους συναδέλφους του που διώκονται για αντικυβερνητική προπαγάνδα, όπως πρόσφατα ο Μοχαμάντ Ρασούλοφ, έμεινε και πάλι 7 μήνες στη φυλακή και βγήκε με περιοριστικούς όρους μόλις τον περασμένο μήνα μετά από απεργία πείνας.

Στην ταινία του αντικατοπτρίζει τις συνθήκες που γυρίζονται ταινίες κάτω από τη μύτη των αρχών, και τους βγάζει τη γλώσσα. Τους δείχνει ευθαρσώς ότι θα γυρίζει ταινίες με κάθε τρόπο. Κρίνει ευθύβολα τις παραδόσεις που υποβαθμίζουν τον ρόλο της γυναίκας, θίγει το καυτό θέμα της μετανάστευσης και καυτηριάζει τις αρχές του τόπου. Εκφράζει άλλο ένα δριμύ κατηγορώ στο Ιράν αλλά και την Τουρκία. Τι είναι αυτό που δεν έχει η τελευταία του ταινία σε σχέση με τις παλαιότερες, ενώ πραγματεύεται τόσο σπουδαία ζητήματα; Μοιάζει αμήχανη, χωρίς στιβαρό σενάριο, ο ίδιος μοιάζει ιδιαίτερα αποστασιοποιημένος κρατώντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Εν κατακλείδι, εάν κάποιος δεν γνωρίζει την ιστορία του Παναχί δεν θα μπορέσει να καταλάβει μέσα από την ταινία του τα μεγέθη που διακυβεύονται, κι εδώ βρίσκεται η ένστασή μας. Παρ' όλα αυτά, ακόμα κι αν η ιστορία του μας φαίνεται «παλιά», ας αναρωτηθούμε για τον «τρομονόμο» στην Τέχνη. Αυτός σίγουρα θα μας επαναφέρει στο σήμερα.

Παυλίνα Αγαλιανού
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα rizospastis.gr

Smart Search Module