Μενού

ΑΣΑΝΣΕΡ ΓΙΑ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥΣ (Επαν.) - Στράτος Κερσανίδης

Όταν ο Λουί Μαλ συνάντησε το Ρομάν Πολάνσκι

Δύο μεγάλοι σκηνοθέτες, δύο μεγάλες ταινίες από το παρελθόν, μεγάλη χαρά για τους φίλους του καλού κινηματογράφου. Από τη μια είναι ο Λουί Μαλ με το «Ασανσέρ για δολοφόνους» (1958, Ascenseur pour l‘échafaud) κι από την άλλη ο Ρομάν Πολάνσκι με το «Μαχαίρι στο νερό» (1962, Nóż w wodzie), δύο ασπρόμαυρα αριστουργήματα που δεν έχουν χάσει τίποτε από τη λάμψη τους.

1530 1

Στην πρώτη ταινία, ο Ζουλιέν, ένας πρώην αλεξιπτωτιστής εργάζεται για έναν έμπορο όπλων και ταυτόχρονα είναι εραστής της γυναίκας του, της Φλοράνς. Αποφασίζουν να τον βγάλουν από τη μέση, ο Ζουλιέν δολοφονεί τον εργοδότη του αλλά φεύγοντας συνειδητοποιεί ότι έχει ξεχάσει ένα σημαντικό ενοχοποιητικό στοιχείο. Επιστρέφοντας για να το εξαφανίσει κλείνεται ολόκληρο το Σαββατοκύριακο στο ασανσέρ επειδή ο φύλακας του κτιρίου κατεβάζει το γενικό διακόπτη. Από εκεί και πέρα μία σειρά συγκυριών ανατρέπει τα πάντα. Ένα ζευγάρι νέων θα κλέψουν το αυτοκίνητο του και θα μπλέξουν σε μια ιστορία φόνου ενοχοποιώντας τον Ζουλιέν. Και η Φλοράνς τον αναζητά απεγνωσμένα στους νυχτερινούς δρόμους του Παρισιού.

Ένα απαστράπτον διαμάντι που θεωρείται προάγγελος της νουβέλ βαγκ και που ο χρόνος δεν κατόρθωσε να αλλοιώσει. Ο κορυφαίος γάλλος σκηνοθέτης με αυτό το εξαιρετικό φιλμ νουάρ μιλά για τον έρωτα, το πάθος, την προδοσία και εν τέλει την ανθρώπινη τραγωδία. Μια ταινία η οποία «παίζει» με τις συμπτώσεις, γεμάτη ανατροπές και αγωνία, μια ταινία που λικνίζεται νωχελικά και παρασέρνει το θεατή μέσα στη δίνη της κινηματογραφικής γοητείας. Η Ζαν Μορό ιδανική φαμ φατάλ σε μία αξέχαστη ερμηνεία. Θαυμάσια μινιμαλιστική τζαζ μουσική, με μεθυστική διάθεση, από το μάστορα του είδους Μάιλς Ντέιβις.

1530 3

Στη δεύτερη, ο Αντρέι και η γυναίκα του η Κριστίν αποφασίζουν να περάσουν ένα Σαββατοκύριακο με το ιστιοπλοϊκό τους. Συναντούν έναν φοιτητή και ο Αντρέι τον προσκαλεί μαζί τους. Από τη στιγμή εκείνη ξεκινά ένας υπόγειος αρχικά και πιο φανερός στη συνέχεια ανταγωνισμός ανάμεσα στους δύο άνδρες με σκοπό να γοητεύσουν την Κριστίν. Οι αρχικές προσβολές του Αντρέι γυρίζουν μπούμερανγκ καθώς ο νεαρός θα σχεδιάσει τον ψεύτικο «πνιγμό» του με στόχο να ξελογιάσει την Κριστίν. Εκείνη γοητευμένη από τον πόλεμο των δύο αντρών για χάρη της, δε θα αργήσει να πάρει το πάνω χέρι και να γίνει κυρίαρχη. Μετά από αυτήν την έντονη κρουαζιέρα η σχέση του ζευγαριού δε θα είναι ίδια.

Το κλειστοφοβικό σύμπαν του Πολάνσκι γνωρίζει την αποθέωση σε αυτήν την πρώτη και μοναδική ταινία του που γύρισε στην Πολωνία. Ένα δυνατό ψυχολογικό θρίλερ που κόβει την ανάσα, μια ταινία με έντονο, αν και λανθάνοντα, ερωτισμό, με ένα ερωτικό τρίγωνο το οποίο μπορεί να ιδωθεί και συμβολικά. Δηλαδή με όρους κοινωνικού ανταγωνισμού αφενός αλλά και ανταγωνισμού ανάμεσα στα δύο φύλα αφετέρου. Ο βολεμένος Αντρέι και ο φτωχός φοιτητής ως εκπρόσωποι δύο κοινωνικών τάξεων και το αρσενικόν που από κυνηγός θα μετατραπεί σε θήραμα του θηλυκού.  Χρυσός Λέοντας στο Βερολίνο.

Στράτος Κερσανίδης
Το κείμενο δη
μοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kersanidis.wordpress.com

Smart Search Module