Μενού

ΤΡΙΑ ΠΑΤΩΜΑΤΑ, ΤΑ - Γιώργος Ξανθάκης

Αγνώριστος Moretti

ΣΥΝΟΨΗ
Μια σειρά γεγονότων θα μεταμορφώσουν ριζικά τις ζωές των κατοίκων μιας πολυκατοικίας της Ρώμης: ένας πατέρας με την έμμονη ιδέα ότι η κόρη του θα μπορούσε να είχε πέσει θύμα σεξουαλικής κακοποίησης από έναν ηλικιωμένο, μια νεαρή γυναίκα που ανησυχεί καθώς αναγνωρίζει τα πρώτα συμπτώματα μιας κληρονομικής ασθένειας, γονείς αντιμέτωποι με το έγκλημα που διέπραξε ο γιος τους…

1526 6

ΑΝΑΛΥΣΗ
Έχουν περάσει 20 χρόνια από τότε που ο Nanni Moretti κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες με το «Δωμάτιο του γιου μου», ένα ανθρώπινο και πνευματώδες δράμα για μια οικογένεια στον απόηχο της καταστροφικής τραγωδίας. Δυστυχώς η τελευταία ταινία του Moretti, «Τρία πατώματα », διασκευή του μυθιστορήματος «Three Floors Up» του Ισραηλινού συγγραφέα Eshkol Nevo, δύσκολα είναι αναγνωρίσιμη ως έργο του ίδιου δημιουργού. Δραματουργικά αμήχανο , κινηματογραφικά ανέμπνευστο και ηθικά αμφισβητήσιμο, το φιλμ θυμίζει τηλεοπτική σαπουνόπερα με το μελόδραμα να κατακλύζει κάθε καρέ του, χωρίς ίχνος από την χαρακτηριστική ειρωνία και το καυστικό χιούμορ του Ιταλού δημιουργού.

Η αφήγηση ξεκινά το 2010, και προχωρά με πενταετή άλματα. Στον ιστό της υφαίνεται η αίσθηση της οικογενειακής αποσύνθεσης και της απώλειας προσανατολισμού που επηρεάζει τους χαρακτήρες. Ένας μεθυσμένος έφηβος οδηγός Andrea (Alessandro Sperduti) σκοτώνει μια γυναίκα. Η μητέρα του Dora (Margherita Buy) συνεχίζει να υπερασπίζεται τον χαρακτήρα του γιου της, παρά την άρνησή του να εκφράσει τύψεις. Ο μονολιθικός πατέρας του, Vittorio (Nanni Moretti), ένας υψηλόβαθμος δικαστής, τον αποκηρύσσει εντελώς .

1526 4

Σε άλλο διαμέρισμα οι εργαζόμενοι γονείς Lucio (Riccardo Scamarcio) και Sara (Elena Lietti) καλούν συχνά ένα ευγενικό ηλικιωμένο ζευγάρι, τον Renato (Paolo Graziosi) και τη Giovanna (Anna Bonaiuto), να φροντίσουν τη μικρή τους κόρη, παρά τα πρώτα σημάδια άνοιας του Renato. Όταν ένα τέτοιο βράδυ ο Renato και το μικρό κορίτσι χάνονται στο κοντινό δάσος, ο Lucio αποκτά την εμμονική ιδέα ότι ο ηλικιωμένος κακοποίησε σεξουαλικά την κόρη του. Κατά εντελώς παράλογο τρόπο ο Lucio υποκύπτει στο επίμονο φλερτ της ανήλικης εγγονής του Renato, με την εξωφρενική δικαιολογία ότι θέλει να βρει ενοχοποιητικά στοιχεία για τον παππού της( αυτή η σεναριακή ακροβασία αγγίζει τα όρια της φαιδρότητας) .

Στο τρίτο σκέλος της πλοκής υπάρχει μια νέα -ελαφρά διαταραγμένη- μητέρα, η Monica (Alba Rohrwacher) παγιδευμένη στη μέση ενός μακροχρόνιου αδελφικού πολέμου ανάμεσα στον συχνά απόντα σύζυγό της Giorgio (Adriano Giannini) και τον σαγηνευτικό, ανυπόληπτο αδερφό του Roberto (Stefano Dionisi), μια μνησικακία που δεν προκαλεί κανένα απολύτως ενδιαφέρον. Πέρα από το γεγονός ότι διαδραματίζονται στην ίδια πολυκατοικία, κανένα από τα τρία σκέλη δεν αλληλεπιδρά και δεν φωτίζει το άλλο.

1526 1

Ο Moretti προσπαθεί να αποκαλύψει τις πιο σκοτεινές ανθρώπινες παρορμήσεις και να ζωγραφίσει μια ζοφερή εικόνα ενός μπερδεμένου σύγχρονου κόσμου. Ωστόσο το κάνει με επίπεδη σχηματικότητα παρά με  οξυδερκή κατανόηση της ανθρώπινης φύσης : οι άντρες κουβαλούν την άκαμπτη επιμονή τους απέναντι στην μακρόθυμη ,σχεδόν καθαγιασμένη ,καλοσύνη των γυναικών.

Όπως τα περισσότερα μελοδράματα, έτσι και αυτό τείνει προς τις ιδέες της συμφιλίωσης , της συγχώρεσης και της λύτρωσης . Η διέξοδος από αυτή την παρανοϊκή πραγματικότητα για τους πρωταγωνιστές είναι μακρά, ελικοειδής και ελάχιστα πειστική καθώς αποτελείται από τυχαίες συναντήσεις και συμπτώσεις, με αποτέλεσμα η δημιουργία του Moretti να καταρρέει σαν χάρτινος πύργος.

Γιώργος Ξανθάκης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα fermouart.gr

Smart Search Module