Μενού

ΓΕΙΤΟΝΕΣ ΑΠΟ ΠΑΝΩ, ΟΙ - Γιώργος Ξανθάκης

ΣΥΝΟΨΗ
Η Τζούλια και η Άνα είναι ένα ζευγάρι που μετά από χρόνια συμβίωσης, περνούν κρίση στη σχέση τους, με συνεχείς μικροκαβγάδες ή με εκκωφαντική σιωπή. Ένα βράδυ αποφασίζουν να καλέσουν τους νέους γείτονές τους , που όπως όλα δείχνουν έχουν μια πολύ πιο θορυβώδη σεξουαλική ζωή. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, οι γλώσσες χαλαρώνουν και οι πολύ απελευθερωμένοι γείτονες θα κάνουν μια προκλητικά τολμηρή πρόταση στον Χούλιο και στην Άνα…

1473 5

ΑΝΑΛΥΣΗ
Οι «Γείτονες από Πάνω» είναι μια κωμωδία ερωτικών ηθών του Ισπανού Cesc Gay και αποτελεί διασκευή του πρώτου θεατρικού έργου του σκηνοθέτη, «Los vecinos de arriba». Ο ίδιος δήλωσε μάλιστα ότι έγραψε το κείμενο εξαιτίας μιας γειτόνισσας του, αλλά και εμπνεόμενος από τις αμερικανικές σκρούμπολ κωμωδίες των 1930-40.

Το μοναδικό σκηνικό της δράσης είναι αυτό ενός ευρύχωρου και κομψού διαμερίσματος, όπου  ανταλλάσουν τους λεκτικούς διαξιφισμούς τους οι τέσσερις χαρακτήρες της ταινίας. Πρόκειται για τέσσερις διαφορετικές προσωπικότητες, τη συμπεριφορά των οποίων ο Gay απολαμβάνει να ανατέμνει.

Ο Χούλιο (Javier Camara ), ένας αγχώδης και πικρόχολος δάσκαλος μουσικής, και η σύζυγος του Άνα (Griselda Sicilian) έχουν βυθιστεί σε μια βαριά ρουτίνα. Οι ανεκπλήρωτες επιθυμίας της Άνα  βρίσκουν ως ανταπόκριση μόνο τον κυνισμό του βαριεστημένου Χούλιο . Για να  ταράξει τα λιμνάζοντα νερά , η Ana αποφασίζει να καλέσει τους  γείτονες ,που μόλις μετακόμισαν στο διαμέρισμα πάνω από το δικό τους, για ένα απεριτίφ. Μια πρωτοβουλία που δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτη από τον γκρινιάρη  συζύγο της.

1473 3

Στο εντελώς αντίθετο άκρο το άλλο ζευγάρι, του πυροσβέστη Σάλβα (Alberto San Juan) και της ψυχιάτρου Λάουρα (Belen Cuesta), είναι προικισμένο με αφοπλιστικό αυθορμητισμό και έντονη ερωτική διάθεση, κάτι που τρομάζει τον Χούλιο και προκαλεί τη ζήλια της Άνα. Κατά τη διάρκεια της περιπετειώδους επίσκεψης ο Σάλβα, εξηγεί ότι τα εν λόγω ερωτικά παιχνίδια δεν είναι δικής τους προέλευσης: είναι ένα πολύ ελεύθερο ζευγάρι (swingers), και δέχονται τακτικά "καλεσμένους" για βραδιές ανταλλαγής ερωτικών συντρόφων. Όταν μάλιστα η ψυχίατρος Λάουρα, αναλαμβάνει να αντιμετωπίσει τη σεξουαλική δυσπραγία των οικοδεσποτών , οι τελευταίοι καταλαβαίνουν ότι οι γείτονές τους στην πραγματικότητα έχουν έρθει για να τους προτείνουν να ενταχθούν στον κύκλο των περιστασιακών εραστών τους.

Οι«Γείτονες από Πάνω» δεν εντυπωσιάζουν τόσο με τον πλούτο της  παραγωγής  που μάλλον βρίσκεται πιο κοντά κινηματογραφικό θέατρο, όσο με τις θαυμάσιες ερμηνείες , τους κοφτερούς διαλόγους,  την ελευθερία του τόνου και τους μαιάνδρους  της αφηγηματικής τροχιάς.

Ο Gay εκμεταλλεύεται στο έπακρο τον περιορισμένο χώρο του διαμερίσματος, που συμβολίζει τον πνιγηρό εγκλωβισμό του ζευγαριού. Η κάμερα του ακολουθεί τους χαρακτήρες στις κινήσεις τους, καταγράφοντας τις ρήξεις, τις παρορμήσεις και τις ανατροπές. Παράλληλα διατηρεί μια δύσκολη ισορροπία ανάμεσα στο φαινομενικά κωμικό και στο κατά βάθος τραγικό, στην ευαισθησία και στον κυνισμό , στην γενναιοδωρία και στην μικρόψυχη  ακαμψία , στην σκανδαλιστική τολμηρότητα του θέματος και την υπαρξιακή αγωνία της μέσης ηλικίας.

Γιώργος Ξανθάκης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα fermouart.gr

Smart Search Module