• ΠΑΤΕΡΑΣ, Ο

    Ξένες ταινές σειρά κατάταξης: 1 (ισοψηφία με "ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΝΟΜΑΔΩΝ, Η")
    Σκην.: Φλόριαν Ζέλερ

  • ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΝΟΜΑΔΩΝ, Η

    Ξένες ταινίες σειρά κατάταξης: 1  (ισοψηφία με "ΠΑΤΕΡΑΣ, Ο")
    Σκην.: Κλόε Ζάο

  • ΕΞΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ, Η

    Ξένες ταινίες σειρά κατάταξης: 3 (ισοψηφία με "ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΜΗΤΕΡΕΣ")
    Σκην.: Τζέιν Κάμπιον

  • ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΜΗΤΕΡΕΣ

    Ξένες ταινίες σειρά κατάταξης: 3 (ισοψηφία με "ΕΞΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ, Η")
    Σκην.: Πέδρο Αλμοδόβαρ

  • DUNE

    Ξένες ταινίες σειρά κατάταξης: 5
    Σκην.: Ντενί Βιλνέβ

  • ΓΑΛΛΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ, Η

    Ξένες ταινίες σειρά κατάταξης: 6
    Σκην.: Γουές Άντερσον

  • BACURAU

    Ξένες ταινίες σειρά κατάταξης: 7 (ισοψηφία με "ΑΣΠΡΟ ΠΑΤΟ", "ΑΤΥΧΕΣ ΠΗΔΗΜΑ Ή ΠΑΛΑΒΟ ΠΟΡΝΟ", "ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΚΟ")
    Σκην.: Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιου, Ζουλιάνο Ντορνέλες

  • ΑΣΠΡΟ ΠΑΤΟ

    Ξένες ταινίες σειρά κατάταξης: 7 (ισοψηφία με "BACURAU", "ΑΤΥΧΕΣ ΠΗΔΗΜΑ Ή ΠΑΛΑΒΟ ΠΟΡΝΟ", "ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΚΟ")
    Σκην.: Τόμας Βίντερμπεργκ

  • ΑΤΥΧΕΣ ΠΗΔΗΜΑ Ή ΠΑΛΑΒΟ ΠΟΡΝΟ

    Ξένες ταινίες σειρά κατάταξης: 7 (ισοψηφία με "BACURAU", "ΑΣΠΡΟ ΠΑΤΟ", "ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΚΟ")
    Σκην.: Ράντου Ζούντε

  • ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΚΟ

    Ξένες ταινίες σειρά κατάταξης: 7 (ισοψηφία με "BACURAU", "ΑΣΠΡΟ ΠΑΤΟ", "ΑΤΥΧΕΣ ΠΗΔΗΜΑ Ή ΠΑΛΑΒΟ ΠΟΡΝΟ")
    Σκην.: Μοχάμαντ Ρασούλοφ

  • DIGGER

    Ελληνικές ταινίες σειρά κατάταξης: 1
    Σκην.: Τζώρτζης Γρηγοράκης

  • DANIEL '16

    Ελληνικές ταινίες σειρά κατάταξης: 2
    Σκην.: Δημήτρης Κουτσαμπασιάκος

  • ΜΗΛΑ

    Ελληνικές ταινίες σειρά κατάταξης: 3
    Σκην.: Χρήστος Νίκου

Δανία του Νότου vs Ελλάδα του Βορρά


 

Τι είναι άλλωστε ο κινηματογράφος παρά το καθρέφτισμα της κοινωνίας που αναπτύσσεται; Είτε μυθοπλαστικά είτε με όρους docudrama, στο σινεμά αποτυπώνονται οι αντιθέσεις, οι οσμώσεις, οι συγχύσεις και οι εξελίξεις, θετικές και αρνητικές, μιας κοινωνίας εν βρασμώ. Από το success story και την ανάπτυξη, ακόμη κι αν αποδειχθεί φούσκα (το πλέον αναμενόμενο), στην οικονομική υποδούλωση και τον πολιτικό αυταρχισμό, οι κινηματογραφιστές δεν διστάζουν να δείχνουν διαχρονικά την προσωπική τους θέση στο κοινό.

Επομένως, ο διάλογος που ανοίγει τώρα, για το πολιτικό versus Βορρά – Νότου, είναι αναπόφευκτο να μεταπηδήσει και στο «γήπεδο» της μεγάλης οθόνης. (αυτή την ανοιχτή συζήτηση διοργανώνουν το 26o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) Άλλωστε, κάθε χρόνο τέτοια εποχή (Noέμβρη μήνα), το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιλέγει και προβάλλει τις ταινίες (αρκούντως πολιτικές) που προάγουν τις αξίες της Ένωσης (πρωτίστως κοινωνικές), τοποθετώντας στο κάδρο χώρες, λαούς και συμπεριφορές. Κι όλα αυτά μέσα από τον κινηματογραφικό φακό.


Εν προκειμένω, παρακολουθούμε στο διαγωνιστικό τμήμα του 26ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου την ιταλική πολιτική σάτιρα -αν και προσωπικά θα την εντάξω στο δράμα- Ζήτω η ελευθερία, με τον αξεπέραστο ηθοποιό Τόνι Σερβίλο να υποδύεται και πάλι έναν «ακατανόητο» πολιτικό της ιταλικής σκηνής (θυμηθείτε την ερμηνεία του ως Τζούλιο Αντρεότι στο Il divo). Αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης αλλά παράφρων, καταθλιπτικός αλλά εξουσιομανής, είναι τα δυο πρόσωπα του ίδιου ανθρώπου, κι όχι το αντίθετο όπως επιτάσσει το σενάριο. Οι Ιταλοί που έχουν κερδίσει το θάρρος της εικόνας, βλέποντας την ταινία τρομάζουν και πάλι, αφού τα «φαντάσματα» του Μπερλουσκόνι και του Πέπε Γκρίλο εξακολουθούν να κλωθογυρίζουν στο πολιτικό σκηνικό της χώρας τους.

Αλήθεια τι παραλληλισμούς μας φέρνουν όλα αυτά στο νου, εδώ στην Ελλάδα; Και γιατί, μετ’ επιτάσεως, θα πρέπει να ανοίξει μια συζήτηση που θα μας καταδείξει το μακρύ και δύσβατο δρόμο που χωρίζει, παρά ενώνει, τη δήθεν «Δανία του Νότου» με την οσονούπω «Ελλάδα του Βορρά»; Τόσο κοινωνικά και πολιτικά, όσο και κινηματογραφικά.

Νέστορας Πουλάκος

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στον επίσημο κατάλογο του 26ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, στο πλαίσιο της ανοιχτής συζήτησης "Ευρωπαϊκό Σινεμά: Νότος vs. Βορράς" που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου στο βιβλιοπωλείο ΙΑΝΟS.

Άρθρα

Επιστροφή στην κορυφή