Ευχάριστα νέα για το ελληνικό σινεμά και (ακόμα) μία επιβεβαίωση της διεθνούς δυναμικής του, έρχονται τις τελευταίες μέρες μέσα από τις ανακοινώσεις των προγραμμάτων κορυφαίων ευρωπαϊκών φεστιβάλ.

Συνολικά στα φεστιβάλ των Βερολίνου, Ρότερνταμ και Κλερμόν-Φεράν θα βρεθούν 11 σκηνοθέτες με μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες οι οποίες διεκδικούν βραβεία, ενώ αρκετές από αυτές θα πραγματοποιήσουν παγκόσμια πρεμιέρα. Πιο συγκεκριμένα:

Στην Μπερλινάλε (20/2-1/3) στο τμήμα «Πανόραμα», αποκαλύπτονται δύο μεγάλου μήκους ντεμπούτα. Από τη μία το «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη, με υποκριτικά δυναμικό cast που περιλαμβάνει τους Βαγγέλη Μουρίκη, Αργύρη Πανταζάρα και Σοφία Κόκκαλη. Στην ταινία ένας νεαρός ταξιδεύει για να συναντήσει τον ερημίτη πατέρα του, ο οποίος τα τελευταία είκοσι χρόνια ζει σε ένα απομονωμένο σπίτι στην καρδιά ενός δάσους. Οι δυο τους καλούνται να βρουν τρόπο να προφυλάξουν τη γη τους, όταν ένας γείτονας απειλεί να επεκταθεί παραβιάζοντας την περιοχή τους.

digger

Από την άλλη έχουμε το «Pari» του ελληνικής καταγωγής Ιρανού Σιαμάκ Ετεμάντι το οποίο γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στην Αθήνα. Βασικοί ήρωες της ταινίας ένα ζευγάρι Ιρανών που φτάνει στην πρωτεύουσα για να επισκεφτεί το γιο της, μόνο για να ανακαλύψει πως αγνοείται. Όταν η μητέρα αναγκαστεί να επιστρέψει στο Ιράν, αποφασίζει να μην τα παρατήσει και να συνεχίζει την αναζήτηση του γιου της.

pari

Στην Ολλανδία τώρα και το φεστιβάλ του Ρότερνταμ (22/1-2/2) θα βρεθεί ο Μπάμπης Μακρίδης («Οίκτος», «L») με τη νέα του ταινία «The Birds or How to Be One», στην οποία συνδυάζει διαφορετικά είδη και στιλ. Ο Μακρίδης ταξίδεψε στον κόσμο με τον θεατρικό σκηνοθέτη Νίκο Καραθάνο και τους συντελεστές της παράστασης «Όρνιθες» του Αριστοφάνη για να κινηματογραφήσει την εμπειρία τους τόσο πάνω στο σανίδι όσο κι εκτός αυτού. Η κάμερά του τους ακολούθησε στα λιβάδια ηφαιστειακής λάβας στην Ισλανδία, στα υψίπεδα της Παταγονίας και στην Times Square, ακόμη και στις πυραμίδες της Αιγύπτου, με το αποτέλεσμα να μετουσιώνεται σε ένα υβριδικό φιλμ που υιοθετεί χαρακτηριστικά ντοκιμαντέρ, μυθοπλασίας και πολιτικής φαντασίας. Μια προσέγγιση η οποία αντιλαμβάνεται πρωτότυπα και εικονοκλαστικά την έννοια μιας making of ταινίας.

Επίσης στο Ρότερνταμ θα βρίσκεται η πρωτοεμφανιζόμενη Τζάνις Ραφαηλίδου με το «Kala-a-zar». Ένα ζευγάρι, το οποίο ενσαρκώνουν οι Πηνελόπη Τσιλίκα και ο Δημήτρης Λάλος, βγάζει τα προς το ζην συλλέγοντας νεκρά κατοικίδια από τους ιδιοκτήτες τους. Η ψυχοφθόρα εργασία που τους φέρνει καθημερινά αντιμέτωπους με το θάνατο βαραίνει τη σχέση τους, ενώ παράλληλα ο χαρακτήρας της Τσιλίκα αποκτά μια ιδιαίτερη σχέση με ένα απομονωμένο μεσήλικο ζευγάρι που ζει με τα σκυλιά του.

Και τελειώνουμε με το φεστιβάλ του Κλερμόν-Φεράν (31/1-8/2), τη σημαντικότερη διεθνή διοργάνωση για τις μικρού μήκους, όπου συγκεντρώνονται και οι περισσότεροι Έλληνες δημιουργοί. Εκεί λοιπόν βρίσκουμε τον βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα Βασίλη Κεκάτο και το εξαιρετικό «Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς», την Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη με το «Electric Swan» , τον Ευθύμη Κόσεμουντ Σανίδη («Πρώτος Έρωτας»), τον Χάρη Ραφτόγιαννη («Πρώτος Έρωτας»), τον Θανάση Νεοφώτιστο («Route-3»), τον Κώστα Μπακούρη («Φθινοπωρινά Χριστούγεννα»), αλλά και την Αριάν Λαμπέντ («Olla»).

Όλα αυτά, ενώ αναμένουμε κι άλλες φεστιβαλικές ανακοινώσεις στο άμεσο μέλλον. Τα συγχαρητήρια στους δημιουργούς είναι δεδομένα, ευχόμαστε όμως η τόσο εμφατική εκπροσώπηση του ελληνικού σινεμά στο εξωτερικό να συνεχιστεί με έμπρακτη, οργανωμένη και σταθερή στήριξη από την Πολιτεία.

Γιάννης Καντέα Παπαδόπουλος
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελλιδα athinorama.gr

Άρθρα

Επιστροφή στην κορυφή